Thursday, May 21, 2009

Dunia Kanak2..

assalammualaikum waramatullahi wabarakatuh..

berkisar tentang tajuk..definisi aku tentang kanak2 senang je...yang masih di sekolah rendah sampai lah ke umur dalam lingkungan 14-15 tahun...

tapi apa yang nak aku coretkan bukan pasal kanak2 semata..tapi bagaimana proses pen'dewasa'an mereka dan persekitaran yang mempengaruhi..

aku bagi 2 situasi..

Situasi 1:

adegan di surau sebuah pusat beli belah...kelihatan anak beranak..yang anaknya dalam lingkungan 6-7 tahun..

Bapak; (tengah solat:
Anak: (mengikut walaupun agak kekok)

Bapak: (selesai solat)
Anak: abah..lajunye abah sujud..kan bacaannya subhana robbiyal a'la wabihamdihi..saya tak sempat abis baca pon bah..

Bapak; (diam dan terkedu)

Situasi 2:

aku dan sepupu2 pergi ke kampung baru untuk minum2 lewat malam dan kebetulan berselisih dengan sekumpulan kanak2 berusia lingkungan 12-12 tahun.

Kanak-kanak 1: mana tadi budak perempuan tu?
Kanak-kanak 1: tah..pas rogol aku blah..(lebih kurg begitulah)

Aku: (berpaling, diam dan terkedu)

Konklusi:

nasib kanak2 di dalam kedua2 situasi mungkin tak dapat kita duga pada masa hadapan..tapi sekurg2nya kita dapat tahu bagaimana dan apa corak pen'dewasa'an mereka..

renung2kan...wallahualam...