Tuesday, February 10, 2009

Antara Petua Imam Syafiee

Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh u olls.....

motif guna bahasa campur aduk?entah aku pon tatau..

anyway..walaupun blog ni takde pembacanya...tapi mengenangkan ade yg kate dah hantar komentar..tapi awat aku yg tak nmpk?sama ada aku bermasalah atau blog ini bermasalah atau mereka yang bersalah?aku rase akula kot yg bersalah...maafkanlah kesalahan ini..sesungguhnya ianya diluar kemahiranku..kalau rase yang komentarnye tak 'ter'hantar..sudi2kanlah hantar sekali lagi yek...tengkiyu beri much..i leb u olls!muah...erk~

ayuh berbalik ke pangkal yang benar..bersesuaian dengan tajuk hak kat atas neh..ade haritu aku terdengar dj ikim.fm tu menyampaikan sedikit sebyk petua2 dari Imam Syafiee, pengasas mazhab Syafiee yang kebanyakkan diikuti oleh penduduk di Malaysia yang indah nan permai ini.

antara petua2 yang sempat aku tangkap (tak sempat ikut semua sebab tukang dj tu laju sangatler bercakap..isk) ialah bagaimana kita boleh menguatkan badan kita....dan petua-petuanya adalah seperti berikut..

  1. makan daging
  2. amalkan mandi untuk menyegarkan badan
  3. memakai haruman
  4. memakai pakaian berkapas
apa yang aku dapat huraikan serba sedikit dengan pengetahuan aku yang cetek ni la kan...ade kebenarannya petua-petua ni..

1. dalam daging terkandng protein..mengikut kajian, protein berupaya memberikan tenaga kepada kite...dah kalau kite bekerja berat..atau pun katelah bekerja biase..protein tetap diperlukan untuk menjanakan tenaga...tapi bergantungla kan..jangan hak kerje dok opis sental daging lebih banyak dari yang kerja bina bangunan..harus gebu cam aku kan...hik..ape yang penting..amik ikut keprluan..jangan banyak2..barulah stabil kepentingannya kat tubuh badan kita..

2. kite digalakkan mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari (walaupun kekadang aku sendiri mandi sekali sehari..isk..) agar badan kite akan terus berada dalam keadaan bersih dan segar...bila dah segar..barulah badan pun cergas...ala2 terapi mudah untuk melepaskan lelah..selain itu kite nak beribadat pun rasala lega sikit..kalau tak mesti melekit2 badan ape semua dengan peluh dan sebagainya..tapi ingat..janganlah sehari tu bantai mandi 5-6 kali pulak..pastu pakai air kecebur2 tak sudah (efek bunyi air disiram) harus la nanti bagi yang duduk dengan keluarga kene heart attack menengokkan bil airnye...padahal dok kat umah berempat berlima je...so sambil2 membersih badan..sambil2 berjimat..walaupun air subsidi...

3. kadang2 badan kita ni menghasilkan pelbagai bau..bau kedai,bau badan,bau hasyem, bau tengik dan sebagainya...pemakaian haruman..kalau yang paling cikai pun bedak atau 'poodah' dalam bahasa kelantan (dengan sedikit penambahan sesuke hati) boleh mengekalkan bau badan kita atau pun sekurangnya2 mengurangkan bau yang kurang menyenangkan dan menyelerakan..hidung kite pun takla hazab asyik 2,3 kali kene bau badan sendiri sebab takut org lain bau badan kite busyuk...tapi..lagi sekali..pakaila haruman bersesuaian dengan persekitaran..dan janganlah tonyoh minyak wangi sampai sebotol abes dalam masa 2 minggu..harusla orang yang dok keliling kite pengsan dan mabuk sebab tak tahan bau 'wangi' kita tu...

4. imam syafiee mengalakkan kite memakai pakaian berkapas..kenapa agknye ek..aku tak pasti bahagian ni..cume ape yang aku tau...pakaian yang diperbuat dari kapas berupaya menyerap peluh yang dirembes dari badan kita...kalau peluh tu tak diserap..ia akan menyejat balik ke dalam badan kite..a'a'a..ini bahaya sebab bende yang terkumuh tu mungkin akan bergabung dengan bahan2 yang bakal dikumuhkan seterusnya menjadikan mungkin pelbagai penyakit...tapi..kain kapas ni pun banyak jenis..kalau nak berbelanja pun utk pakaian dari kapas yang mahal sikit..silakan..berbelanja ikut kemampuan..jangan membazir plak beli banyak2 akhirnya menggunung dalam almari berselerak (macam aku) walaupun byk baju aku yang dah 'senior' sob3...

akhir kalam..petua yang diajar boleh mendatangkan manfaat andai dapat dihayati dan diikuti dengan sebetulnya...takpelah..kalau tak dapat buat semua..kita mula sikit2...lama2 insyaAllah dah boleh lali dah...

apapun..sampai ketemu lagi la yeh u olls....stakat ni je mampu yang dicoretkan....

Wallahualam (",)